Refundacja podatku VAT za gaz ziemny
Na podstawie ustawa o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023r. w związku z sytuacją na rynku gazu z dnia 15 grudnia 2022r. (Dz. U. z 2022r. Poz. 2687 z poźn. zm) gospodarstwa domowe mogą ubiegać się o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 roku.
1. Komu przysługuje refundacja podatku VAT?
Należy łącznie spełnić 2 warunki:
Warunek 1:
Refundacja przysługuje osobie korzystającej z ogrzewania gazowego – urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi musi być zgłoszone lub wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB).
Warunek 2:
Gospodarstwo domowe spełnia kryterium dochodowe:
-
w gospodarstwie jednoosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza 2100 zł,
-
w gospodarstwie domowym wieloosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę.
2. Kto składa wniosek?
Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.
3. Gdzie w jaki sposób złożyć wniosek?
a) na piśmie
Wniosek można złożyć w Urzędzie Miejskim w Krzepicach w pokoju nr 13 lub na sekretariacie.
b) za pomocą środków komunikacji elektronicznej
Poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap Urzędu Miejskiego w Krzepicach, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT:
Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/.
Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne.
c) przy użyciu aplikacji mObywatel
Pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę:
https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1
Aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.
4. Załączniki niezbędne do poprawnego złożenia wniosku:
W każdym przypadku:
-
faktura VAT (dokumentująca dostarczenie paliw gazowych; faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
-
dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
Jeśli to niezbędne w danym przypadku:
-
dokumenty zaświadczające o dochodzie (jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu, wnioskodawca nie załącza oświadczeń).
Jeśli wnioskodawca lub członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy przedstawić dodatkowe dokumenty dotyczące tych dochodów. Dokumenty te podlegają weryfikacji przez organ rozpatrujący wniosek. Takimi dokumentami mogą być na przykład:
-
dowód zasądzenia alimentów,
-
informacje o dochodach uzyskiwanych z gospodarstwa rolnego,
-
informacje o przyznanym stypendium,
-
informacja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego.
5. Termin złożenia wniosku
Wnioski o refundację podatku VAT można składać:
-
do dnia 29 lutego 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
-
po dniu 29 lutego 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.
Do dnia 29 lutego 2024 r., termin 30 dni od dnia otrzymania faktury nie ma praktycznego zastosowania i ma charakter instrukcyjny.
Wniosek składany po dniu 29 lutego 2024 r. może obejmować jedynie fakturę, którą odbiorca otrzymał w ciągu ostatnich 30 dni.
Wniosek do pobrania:
Wniosek_o_wyplate_refundacji_podatku_VAT.docx (41,91KB)