Ochrona ludności i obrona cywilna
OCHRONA LUDNOŚCI - link
JAK POSTĘPOWAĆ W SYTUACJI ZAGROŻEŃ - link
Bądź_gotowy_poradnik.pdf (2,49MB)
PLECAK EWAKUACYJNY - link
CYBERBEZPIECZEŃSTWO
Dane kont pocztowych, dane osobiste i zasoby które chronisz, będą bezpieczne tylko wtedy, kiedy używasz silnych haseł. Im hasło jest bardziej skomplikowane, tym jego odszyfrowanie przez osobę trzecią lub maszynę, będzie bardziej pracochłonne.
Nigdy nie należy przyjmować, że ustalone raz hasło będzie nie do złamania. W dobie XXI wieku komputery wraz z dostępnym oprogramowaniem, umożliwiają podjęcie nieskończenie wielu prób logowania z różnymi kombinacjami haseł, w krótkim odstępie czasu.
Dodatkowym zabezpieczeniem jest regularna zmiana hasła, w pewnych odstępach czasu. Dzięki temu nawet będąc nieświadomym tego, że hasło zostało wykradzione lub odczytane przez inne osoby, skutecznie zabezpieczymy swoje dane przed kradzieżą.
Bezpieczne hasło to tzw. hasło silne, które:
- ma co najmniej 10 znaków,
- zawiera kombinację cyfr, wielkich i małych liter oraz symboli (np. !@#$%^&*),
- jest dla Ciebie łatwe do zapamiętania, lecz trudne do odgadnięcia przez inne osoby,
- nie zawiera wyrazów z logicznymi zamiennikami liter, np. „mojeh@sło”,
- nie zawiera całego wyrazu słownikowego,
- różni się znacznie od poprzednich haseł,
- nie zawiera powtórzeń znaków (np. 5555555555), sekwencji (np. abcdefgh), ani ciągów znaków występujących obok siebie na klawiaturze (np. QWERTYUI, QAZWSXEDC).
Warunki bezpiecznego hasła:
- nie stosuj tego samego hasła do różnych systemów,
- hasło powinno różnić się od Twojego loginu,
- hasło nie powinno składać się z imienia, nazwiska, daty urodzenia, numeru NIP – zarówno Twoich jak i najbliższych Ci osób, unikaj też wyrazów,
- nikomu nie ujawniaj swojego hasła,
- zmieniaj hasło regularnie (rozważ zmianę co miesiąc),
- nie przechowuj hasła na komputerze, telefonie czy kartce,
- nigdy nie podawaj hasła w sposób zdalny, np.: przez telefon, mejlem czy komunikatorem – nie ma sytuacji, w której byłoby to uzasadnione,
- nie loguj się do systemów, aplikacji z nieznanych Ci komputerów (np. w kawiarniach internetowych, kioskach multimedialnych).
Co powinienem zrobić ze swoim kontem e-mail już dzisiaj?
Aby chronić pocztę e-mail przed cyberatakami mającymi na celu uzyskanie dostępu, zalecamy:
- Nigdy nie podawaj nikomu hasła do swojej skrzynki e-mail. Jeśli zostaniesz poproszony o wpisanie hasła przez stronę trzecią, pamiętaj, że są to oszuści, którzy chcą uzyskać dostęp do Twoich kont.
- Hasła zarówno do prywatnych, jak i firmowych kont e-mail powinny być bezpieczne.
- Nie klikaj niebezpiecznych odnośników ani nie otwieraj podejrzanych plików wysyłanych w wiadomościach e-mail.
- Nie wysyłaj pocztą e-mail poufnych danych, informacji o kartach kredytowych lub haseł — może to skończyć się tym, że twoje informacje wpadną w szpony oszustów.
- Przy pierwszym podejrzeniu, że twoje konto e-mail (prywatne lub firmowe) zostało zhakowane, natychmiast zmień hasło i poinformuj dział bezpieczeństwa IT swojej firmy.
Bądź czujny za każdym razem, gdy otrzymasz wiadomość e-mail, niezależnie od tego, kto ją wysłał. Oszuści udają ludzi, instytucje którym ufasz. Podszywając się za twoich znajomych i współpracowników, próbują nakłonić cię do robienia rzeczy, które kończą się szkodliwymi konsekwencjami, od utraty dostępu do poczty e-mail po poważny atak na twoją firmę.
- Nakłaniają użytkowników do kliknięcia odnośnika. Link może wyglądać tak samo legalnie, jak każdy inny, ale w rzeczywistości oszukańcze odnośniki nigdy nie prowadzą tam, gdzie chcesz się udać.
- Żądają od ciebie wypełniania formularzy. Może to być na przykład potwierdzenie twojego konta poprzez wprowadzenie loginu i hasła do sieci firmowej, aplikacji w formularzu wbudowanym w wiadomości e-mail. Jak łatwo zgadnąć, wszystko, co wpiszesz w takim formularzu, trafi bezpośrednio do przestępców.
- Korzystają z socjotechniki, aby zmusić Cię do przekazania pieniędzy lub przesłania twoich danych. Oszuści są zapalonymi psychologami i rozumieją, które argumenty działają najlepiej.
Co możesz zrobić już teraz?
- Zmień swoje firmowe i prywatne hasła e-mail na bezpieczne. Nie używaj tych nowych haseł w żadnym innym miejscu.
- Jeśli na Twoim koncie e-mail zapisane są jakieś ważne dokumenty (na przykład dane bankowe lub skany paszportu), usuń je. Twoja skrzynka odbiorcza nie jest magazynem danych!
- Bądź czujny za każdym razem, gdy dostaniesz wiadomość e-mail. Zwróć uwagę na to, kto ją wysłał, dokąd prowadzą odnośniki i czy istnieją jakieś podejrzane załączniki.
Więcej informacji dot. cyberbezpieczeństwa otrzymają Państwo na stronie internetowej Ministerstwa Cyfryzacji oraz Baza wiedzy -cyberhigiena.
Defibrylator AED
Najczęstszą przyczyną śmierci w Europie jest nagłe zatrzymanie krążenia. Co roku dochodzi do blisko 700.000 takich przypadków. Najlepszą metodą ratowania osób z nagłym zatrzymaniem krążenia jest natychmiastowe podjęcie podstawowych zabiegów resuscytacyjnych oraz wykonanie defibrylacji (AED – Automatem External Defibrillation) przez świadków zdarzenia. Podjęcie tych czynności w czasie 3-5 min. zwiększa szanse przeżycia o 49-75 %. Wynika to z faktu, iż przy 59-65 % przypadków nagłego zatrzymania krążenia obserwuje się migotanie komór (VF), a najskuteczniejszym zabiegiem mającym zatrzymać ten patologiczny rytm jest jak najszybsze wykonanie defibrylacji.
W Gminie Krzepice znajdują się defibrylatory AED - urządzenia ratujące życie. Na budynkach:
- Urzędu Miejskiego Krzepice od strony ul. Częstochowskiej
- OSP Dankowice - Dankowice Pierwsze 4
- OSP Zajączki Drugie ul. Główna 140
- OSP Kuźniczka ul. Dworcowa 2a
Pliki do pobrania
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne i automatyczna defibrylacja zewnętrzna (AED) (Plik PDF, 4,34 MB)